Prieš mėnesį Lietuvoje startavusioje internetinio edukacinio žaidimo „Pinigėnai“ (www.pinigenai.lt) svetainėje užsiregistravo per 100 tūkstančių vaikų, o apsilankymų skaičius artėja prie pusės milijono. Iš visų septynių valstybių, kuriose veikia šis žaidimas, skirtas 5–9 metų amžiaus vaikams, tai – didžiausias aktyvumas, kuris rodo, kad tokio pobūdžio finansinio raštingumo ugdymo priemonės Lietuvoje yra svarbios ir reikalingos.
Lietuvoje žaidimas „Pinigėnai“ - adaptuota „Moneyville“ versija - pristatyta vėliausiai, tačiau pagal prisijungimų skaičių pavijome Švediją ir aplenkėme Airiją bei Šiaurės Airiją, kur toks žaidimas veikia jau daugiau kaip metus. Estijoje, kur žaidimas startavo praėjusių metų rudenį yra užfiksuota apie 150 tūkstančių prisijungimų. Pagal vaikų sugrįžimą dar kartą žaisti Lietuva lenkia beveik visas šalis, t.y. Daniją, kur startavo žaidimas, taip pat Švediją, Norvegiją, Airiją ir Šiaurės Airiją, išskyrus Estiją. Vidutiniškai lietuvaičiai žaidžia žaidimą 4,66 karto, kai Estijoje šis skaičius siekia 5,95.
„Toks žaidimo populiarumas patvirtina, kad „Pinigėnai“ yra patraukli ir savailaikė neformalaus ugdymo priemonė, skirta vaikams ir rekomenduojama tėvams bei mokytojams. Žaidimas skatina dialogą, tad vaikai daugiausia naudos gali gauti žaisdami su suaugusiųjų priežiūra“, – teigia LR švietimo ir mokslo ministerijos Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus vyriausioji specialistė Marytė Skakauskienė.
Pasak jos, žaidimas sukurtas bendradarbiaujant su LR Švietimo ir mokslo ministerijos ekspertais, tad „Pinigėnų“ turinys atitinka mokymosi tikslus, o pagal savo pobūdį, užduočių tikslingumą ir sudėtingumą šis edukacinis žaidimas ypač tinka antros klasės moksleiviams.
Remiantis „Danske bank“ grupės tyrimo, kurį „Moneyville“ ar jo versijas turinčiose šalyse atliko rinkos tyrimų bendrovė „YouGov Zapera“, duomenimis, dauguma tėvų supranta, kad pokalbiai su vaikais apie pinigus ir jų leidimą yra labai naudingi. Lietuvoje taip manančių tėvų yra 71 proc. Dar labiau lietuvaičiai vertina pokalbių apie šeimos pajamų ribas naudą. Suomijoje tėvų, teigiančių, kad tokie pokalbiai tikrai naudingi yra 49 proc., Lietuvoje – 74 proc., o Norvegijoje net 84 proc.
„Šie rezultatai patvirtina anksčiau Lietuvoje darytą tyrimą, kuris parodė, kad tėvams reikalinga pagalba kalbantis su vaikais piniginėmis temomis. Apsilankiusiųjų „Pinigėnuose“ vaikų skaičius rodo, kad šis projektas pasiteisino su kaupu. Žaidimas sukurtas taip, kad atlikdami įvairias užduotis mažieji, ypač dar nemokantys skaityti, pasikviestų į pagalbą tėvus, tad, tikime, kad „Pinigėnai“ prailgina vaikų ir tėvų pokalbių laiką bei padeda ugdyti atsakingą požiūrį į pinigus nuo pat mažens“, – sako Danske banko socialinės veiklos ir edukacinių projektų vadovė Gerimanta Stankutė.
Pasak G. Stankutės, vaikų pasirinkimas ar reakcijos į įvairias užduotis suteikia galimybę pratęsti diskusijas. Pavyzdžiui, labai dažnai vaikai į burtininko klausimą, ką darytum, jei norėtum nusipirkti du daiktus, bet turėtum pinigų tik vienam, atsako, kad vis tiek pirktų abu daiktus.
Tyrimų duomenimis, Lietuvoje vaikai turi ženkliai didesnę įtaką tėvų prekių pasirinkimui apsiperkant nei kitose šalyse. Lietuvoje galutiniam tėvų sprendimui turi įtakos šiek tiek daugiau nei pusė vaikų, kai Švedijoje, Norvegijoje ar Danijoje tokią įtaką turi vidutiniškai vienas vaikas iš dešimties.
„Lietuvoje vaikams dažniau nei kitose šalyse suteikiama sprendimo teisė, tėvams renkantis prekes, tad džiaugiamės galėdami pasiūlyti veiksmingą ir įdomią priemonę, galinčią per interaktyvias ir žaismingas užduotis ugdyti vaikų finansinį išprusimą bei savarankiškumą. “, – teigia G. Stankutė.
Žaidimas „Pinigėnai“ sukurtas 5–9 metų amžiaus vaikams, o jo tikslas – suteikti jiems pagrindinių žinių apie tai, kas yra pinigai, kokia jų vertė, kaip pasirinkti prioritetus ir taupyti. „Pinigėnai“ – lietuviška visame pasaulyje žinomo edukacinio žaidimo „Moneyville“ versija. Adaptuojant šį žaidimą Lietuvos vaikams, dalyvavo LR Švietimo ir mokslo ministerijos, Švietimo informacinių technologijų centro ir Socialinės komunikacijos instituto ekspertai.
„Pinigėnai“ yra Danske banko finansinio raštingumo programos, skirtos ugdyti pagrindinius vaikų ir jaunų žmonių finansinius įgūdžius, dalis. Edukaciniams tikslams skirtoje svetainėje www.pinigenai.lt nėra jokios Danske banko produktų ar paslaugų reklamos.
Apie Danske banko finansinio raštingumo iniciatyvas:
Danske bankas, veikdamas kaip socialiai atsakinga įmonė, vadovaujasi filosofija, kad investicijos į finansinio raštingumo ugdymą yra ilgalaikės, teikiančios tiesioginę naudą visuomenei ir skatinančios banko bendruomenės ir visuomenės bendradarbiavimą bei susitelkimą. Išskirtinis dėmesys Danske banko socialinės veiklos strategijoje skiriamas jaunosios kartos finansinio raštingumo ugdymui. 2010 metais Danske bankas pradėjo projektą „Pažink banką“ – švietėjiškus renginius 1–4 klasių ir 5–8 klasių mokiniams visoje Lietuvoje. „Pažink banką“ – tai tęstinė iniciatyva, kurios tikslas yra mokyti finansinio raštingumo pradmenų vaikus, kad jie įgytų reikalingų finansų planavimo įgūdžių. Renginiuose patiems mažiausiems vaikams bankų veikla, pinigų istorija ir finansinio raštingumo pradmenys pristatomi per žaidimus ir kūrybines užduotis, vyresnieji dalyvauja ir susitikimuose su specialistais. Nuo praėjusių metų gegužės mėn. banke apsilankė apie 3 000 vaikų iš skirtingų šalies regionų mokyklų.